blogit.kaleva.fi 5.4.2019
Mitä jätetty tekemättä? - TULEVAA JÄLKIVIISAUTTA
Oulun ja Perämerenkaaren kaksoisraide ja sen mahdollistavat lähijunat ovat vuosikymmeniä myöhässä.
Teemmekö junaliikenteessä Oulun seudulla, koko Perämerenkaarella samat virheet, jotka Espoo tietoisesti teki 40 vuotta sitten?
70-luvun lopulla, pian Helsingin metropäätösten jälkeen Otaniemen teknillisen korkeakoulun professorit, mm. autotekniikan professori Antti Saarialho luonnostelivat pintametron Espooseen.
Olin tuolloin muuttanut pääkaupunkiseudulle. Näin ja ymmärsin nopeasti Espoon epäonnistuneen lähiörakenteen ja lähdin mukaan, kansalaisliikkeeseen, joka vaati järkevää pintametroa hajanaiseen Espooseen.
Kävikö näin? Ei tietenkään. Espoo ja koko pääkaupunkiseutu vaati uusia moottoriteitä ja sai niitä silloin ja jatkuvasti myöhemmätkin vuosikymmenet, rahoittajina kaikki suomalaiset.
Espoo ei 70-luvun lopulla eikä vielä 80-luvullakaan varannut yleiskaavoihin edes selvittelyaluetta pintametrolle.
Jo 70-luvun alussa oli Espoon kaupunkisuunnittelukilpailun voittanut puolalainen arkkitehtiryhmä esittänyt Espooseen nauhakaupunkia sähköradan varteen.
Viime vuodet koko pääkaupunkiseudun hajanaisen yhdyskuntarakenteen virheitä on korjattu kalliilla raideyhteyksillä, kuten miljardien maanalainen Länsimetro ja kehärata.
Suunnitteilla on lisää makrohankkeita, tunnin radat Turkuun ja Tampereelle, Raide-Jokeri, Pisara-rata, itärata, Tallinnan tunneli … Tekeväthän ne tietenkin vierailijankin matkustamisen nykyisin jouhevaksi.
Saammeko me koskaan nauhakaupunkia tai tiiviimpää -seutua Ylivieska-Raahe-Liminka-Kempele-Oulu-Ii-Simo-Kemi-Tornio-Haaparanta?
Nyt on menossa alustavaa lähijunaselvittelyä, jatkona muutaman vuoden
takaiselle seudun ja valtion kasvusopimukselle, joka Limingankin
aktiivisuudella tuotti lopulta vain uuden aseman Kempeleeseen?
Riittävätkö meille tosiaan erilaiset pääkaupunkiseudun tavoin yhdyskunnan hajanaiset sormi-mallirakenteet pääteiden varteen?
Tuntuu, että liian monelle eduskuntavaaliehdokkaalle on tärkeää ”oman kulmakunnan”-hengessä valittaa ”Ouluun keskittämisestä”. Näin ovat myöhästyneet niin kaksoisraiteet kuin lähijunatkin
Eikö pohjoisen ehdokkaiden olisi välttämätöntä miettiä seutumme rakenteita pitkälle tulevaisuuteen? Eikö tasapainoisempi Suomi rakennu sittenkin niin, että Helsingin rinnalle saadaan maan rakennetta ja kehitystä uskottavasti tasapainottavia alueita?
Kommenttia:
soittaja (rekisteröitynyt käyttäjä)
Kirjoitin 5-6 vuotta sitten Helsingin Sanomien
mielipidesivulle Länsimetrosta ja itse koetusta vuosikymmenten Espoon
liikennepolitiikasta. Lehden toimitus muuutti kirjoituksen otsikon
oivallisesti muotoon ”Länsimetro 40 v myöhässä”, siis se silloin
suunniteltu järkevä halvempi pintametro. Aikajänne tuo varmaan ”mitä
minä sanoin …”-henkeä
Olisit muuten päässyt metrolla Espoon Matinkylään saakka vaikkakin ehkä kummallisesti junan vaihdolla Tapiolassa
Luin tämän tekstin vasta nyt. Oli mielenkiintoista kuulla mitä pääkaupunkiseudulla on tehty aikaisemmin. Kirjoituksessa on ehkä liikaa ”mitä minä sanoin …” henkeä. Muuten hyvää asiaa.
Jos olen ymmärtänyt oikein, on uusi hallitus suunnittelemassa jotain radan kehittämiseksi Oulusta Haaparannan. Olenko oikeassa?
Vieraillessani Helsingissä on viime aikoina ollut mahtavaa päästä nopeasti Lauttasaareen, jossa on käyttämäni yöpymispaikka Helsingissä.