Terveyspalveluja kannattaisi kehittää Kaijonharjussa ja Rajakylässä – ei Tuiran mammutissa

torstai 15. maaliskuuta 2007

Oulun seutu ja Oulunmaa tarvitsevat selkeämpiä näköaloja

julkaistu Kalevassa: "Oulun seutu tarvitsee selkeämpiä näköaloja", puheenvuoroja 2007

Kaupunkipolitiikan pohdintaa jo vuodelta 2007; 
- miksi Oulun toteutunut poik­keuksellinen kehitys ja sen turvaaminen ei riittävästi kiinnostanut koko seutu­kuntaa? Uranuurtajan asema olisi ollut vallattavissa etenemällä  parempaan alueelliseen hallintoon kuin raskaat maakuntamallit

"Suomen myönteisiin alue- ja teknologiakehityksen mielikuviin on poikkeuksetta liitetty Oulun malli. Oulun tapaa toimia on jäljitelty laajasti muualla. Miltä näyttää tulevaisuus? Kysymyksiä on syytä esittää nyt nousukautena ja työvoiman nopeu­tuvan eläköitymisen aikana.

Miten takaamme kehityksen? Säilyttääkö seutu kansainvä­lisesti arvostetun edellä­kävijän asemansa? Olemmeko ymmärtäneet muita paremmin uudet haasteet? Onko Oululla jatkossa valtakunnallista ja Barentsin veturin roolia? Onko meillä dynamiikkaa, siihen tarvittavaa julkisen ja yksityisen sektorin poikkeuksellista, ennakkoluulotonta yhteistyökykyä?

Kysymysten pontimena on meneillään oleva ”vuosisadan kuntauudistus”, ns. paras-hanke ja siihen liittyvä keskuskaupungeil­le, kuten Oululle asetettu velvoite tehdä kaupunkiseutusuunnitelma.

Suomessa on pitkään haettu ratkaisuja peruspalvelujen turvaamiseksi. Esimerkik-si Kuntaliitossa 2002 kaikki merkittävät puolueet asettivat tavoitteekseen valtakun-nallisen peruspalveluoh­jelman ja -budjetin laatimisen. Lipposen hallitus toteutti 2001-02 merkittävän kansallisen terveydenhuollon hankkeen. Sen pohjalta tehtiin peri­aatepäätös terveydenhuollon tulevaisuuden turvaamiseksi.

16 kaupunkiseudun suunni­telmat ovat valtioneuvos­ton, Kuntaliiton ja muiden asiantuntijoiden arvioitavina. Nähtävissä on, että ei edes edistyneen seutuyhteis­työn ”pioneerialueilta” – kuten Oulun seudulta – ole esitetty valtakunnallisesti kaivattua uutta kokonaisnäkemystä, ei uusia kunnianhimoisia harppauk­sia eteen­päin.

2006 aloitettujen kuntien kanssa käytyjen neuvottelujen pohjalta Oululla ei ole ollut edes mahdollista, esittää innovatiivista yhteistoimintamallia. Tosin tehty päätös seu­dun yhteisestä sosiaali- ja terveydenhuollon yhteistoiminta-alueselvityksestä on haastava. Toisaalta sen voi tulkita tukeutumiseksi sektorikohtaisiin perinteisiin kei­noihin, joiden pohjaselvityksiä on tehty jo vuosia.
Esimerkki uudesta avauksesta on Pauli Saapungin esitys Oulunmaan maakun­nasta. Nimiajatuksen takana on syvempää analyysia kaupunkiseutumme merki­tyksestä ja tunnettuudesta. Oulunmaa nimi­tys voisi kylläkin sopia paremmin Perämerenkaarelle, vahvalle teolliselle osaamiskaarellemme.

Oulun päättäjien, viranhaltijoiden, yritysten ja mui­den toimijoiden puolelta kau­pun­kiseudun yhteisen tahtotilan syntymistä on tavoiteltu paljon nykyistä selkeäm­pänä. Tilannetta on jopa hämmentävä, sillä maa­kuntayhteistyön rinnalla virallisellakin seutuyhteistyöllä on  yli 20 vuoden tausta ja sen konkreettiset saavutukset ovat jo hyvä pohja etenemiselle.

Valtakunnallisia seudullisia ratkaisuyrityksiä on ollut tarjolla pitkään. Esimerk­ki  90-luvulta on Oulusta mallin saanut osaamiskeskusohjelma  sekä  noin 40 kau­punki­seutua koskeva aluekeskusohjelma. Seudun kokemusten pohjalta olisi vastuullista jatkaa kohti asukkaita palvelevia ”rajattomia palveluja”.

Kunta-uudistuksen taustalla on huoli siitä pystyykö monikaan Suomen neljästäsa­dasta kunnasta vastaamaan kansalaisten moninaisiin tarpeisiin – nyt, vuonna 2015 ja 2025. Tulevaisuus rat­kaistaan tämän päivän päätöksillä. Pitkäjännitteisyy­teen velvoittaa 2012 ulot­tuva kunta- ja palvelurakennetta uudistava puitelakikin.

Oulun seudun asukkailla on oikeus ihmetellä mitä puhutus­sa ”vuosisadan uudis­tuksessa” on saatu aikaan.

Julkisuudessa ei riittävästi korostu se, että kunnat vastaavat kahdesta kolmas­osasta julkisesta taloudesta – käytännössä hyvinvointipalveluista. Siksi juuri kunta-palvelut ovat lähellä kaikkia. Niiden turvaamisen luulisi kiinnostavan poik­keuksellisen paljon, enemmän kuin joidenkin hellimän ”kuntaidentiteetin”. Identiteettikin on sitä myönteisempi mitä paremmin palvelujärjestelmä toimii.

Palveluiden kehittäminen yli kuntarajojen lukuisista selvityksistä huolimatta on jää­nyt ohueksi. Kaupunkiseutusuunnitelma ja seudulliset strategiat olisivat kuitenkin tarjonneet jo uudistuksen tässä vaiheessa mahdollisuuden pureutua yhteen nivou­tuneen seudun näköaloihin ja toimivuuteen.

Oulussakin ns. ”kauluskuntailmiö” odottaa ratkaisua, siis sitä milloin päästään resursseja tuhlaavasta kilpailusta yhteisten etujen maksimoimiseen.

Seudun yhteistyön kehittäminen on prosessi, jonka laajeneminen ja syveneminen on välttämättömyys. Tärkeää on löytää yhteinen tahtotila ja katsoa asioita seudun kokonaisuuden kannalta nykyisen kuntakohtaisuuden sijasta.


Kuntarakenneasioissa tarvitaan tietenkin pohdintaa ja pitkäjännitteisyyttä.  Silti ei voi olla ihmettelemättä jopa sellaisia puheenvuoroja, joissa haluttu odottaa valtio­neuvoston ohjeita. Odottihan edellinenkin hallitus jo uudistusprosessia käynnistä­essään kuntien, varsinkin kaupunkiseutujen avauksia.

Vastuulliset kuntapäättäjät eivät tyydy puhumaan yhdestä koulupiiristä tai bud­jettivuodesta. Tyytyminen kolmen vuoden taloussuunnitelmakauteen osoittaa sekin lyhytjännitteisyyttä, näköalattomuutta.

Kuntauudistuksessa on kyse paljon enemmästä kuin palvelujen hiomisesta. Kansalaisia uhkaavat eriarvoistuminen, palvelujen saatavuus ja haja­naisuus. Silti kaupunginjohtaja Matti Pennasen mukaan ”pelättävissä on kolmesta neljään erilaista toimintamallia” (Kaleva, 21.10). Kuntien sopimusviidakko ei voi olla tavoi­te. Aaro Tiilikaisen väitöstutkimuksen (2007) mukaan koko­naisuus hallitaan vain kuntaliitoksilla tai Kainuun mallin kaltaisilla rakenteilla.

Meidän on yhdessä ymmärrettävä, että Oulu on sittenkin valtakunnallisesti ja kan­sainvälisesti pieni toimija, eikä kehitys ole taattu ilman yhteisiä erityisponnisteluja, ilman tulevaisuuden tekemistä.

Tarvitsemme elinkeinoelämän kehittymistä koska työllisyyskehityksestä lopulta riippuu palvelujenkin taso. Tästä ollaan kuntien kesken eniten yksimielisiä. Meillä on tarve ja edellytykset nykyistä tavoitteellisemmin ja yhteisesti ponnistella yritys­ten rinnalla toimivan huipputason koulutus-, tutkimus- ja tuotekehitysympäristön hyväksi. Tämä jos mikä edellyttää strategista yhteistyötä ja päätöksentekoa ja on vaikuttamista isoihin asioihin.

Kansallinen terveydenhuolto haastaa Oys:n, sen omistajakunnat. Lähivuosina Suomen yliopistollisten ja muiden erikoissairaaloiden välinen työnjako täsmentyy. Tarvitaan linjauksia, päätöksiä siitä tavoitteleeko Oys Pohjois-Suomen ”miljoona piirin” vastuun ohella merkittävää valtakunnallista roolia. Erikoistuuko ja pystyykö sairaala joillakin erityisvastuualueilla palvelemaan jopa koko maata vai panostaako se toiminnan laajenemiseen perusterveydenhuol­toon? Jääkö silloin enää sosiaali- ja terveystoimen yhteisten hoitoketjujen kehittäminen ja päätöksen­teko kuntien asiaksi? Oys:n suuntavalin­noista riippuu myös hyvinvointi­alan yritys­toiminnan syntyminen alueelle. On päättäjien, kuntien asia miten kehi­tämme ja suuntaamme Oys:n osaamista.

Haluemme korostaa sitä, että kaikkien kuntien toiminnassa on välttämätöntä  käsitellä enemmän keskeisiä, yhteisiä asioita. Näin turvataan se, että seudun asukkaiden ei tarvitse asioi­des­saan, asuessaan ja työssä käydessään ajatella kuntarajoja – kuten jo nyt on peri­aatteessa tilanne.

Elinvoimainen, toiminta- ja kilpailukykyinen eheä kuntarakenne takaa parhaiten asukkaiden joustavan arjen ja työssä käynnin, kehityksen ja laadukkaat palvelut.  Samalla taataan asukkaille ja päätöksentekijöille vaikutusmahdollisuudet entistä­kin keskeisempiin asioihin.

Tässä henkilökohtaisessakin ihmettelyssä kysymme miksi Oulun toteutunut poik­keuksellinen kehitys ja sen turvaaminen ei riittävästi kiinnosta koko seutu­kuntaa. Jälleen kerran olisi uranuurtajan asema vallattavissa etenemällä nykyistä ja lain­säädännön mini­miä pitemmälle. Pitäisikö sittenkin yrittää vielä uutta alueellisena hallintokokeiluna?"

Kalervo Ukkola, Oulun kaupungin kansliapäällikkö, kaupunkipolitiikan yhteistyöryhmän jäsen
(julkaistu Kalevassa: "Oulun seutu tarvitsee selkeämpiä näköaloja", puheenvuoroja 2007)