Terveyspalveluja kannattaisi kehittää Kaijonharjussa ja Rajakylässä – ei Tuiran mammutissa

torstai 27. tammikuuta 2022

Terveyspalveluja kannattaisi kehittää Kaijonharjussa ja Rajakylässä – ei Tuiran mammutissa

Julkaistu: Järvistiedote/asukastiedote 2016, bloggerissa 8.1. 2017

Järkevän kokoinen palvelu - ennen maakunnallista sote-uudistusta

Kaupunkimme on kehittänyt palvelujen alueverkostoja. Päivähoidossa se toimii niin, että lapsille järjestyy kohtuuajassa hoitopaikka lähimmästä päiväkodista.

Terveyspuolella kaupungin Pohjoiselle alueelle suunniteltiin noin neljä vuotta sitten yhdistettyä terveys- ja hyvinvointikeskusta. Suunnitelmaan kuului Kaijonharjun, Rajakylän ja Haukiputaan terveyskeskusten yhdistäminen Ritaharjuun. Hanke kaatui nopeasti sen kalleuteen.

Valtuustolle on sittemmin valmisteltu esitystä mammuttimaisesta 60 000 asukkaan yhdistetystä Tuiran, Kaijonharjun ja Rajakylän hyvinvointi(siis pitkälle terveys-)keskuksesta. Hankesuunnitelma tuotiin valtuustoon 13.6. ja 12.9. ja se oli ratkaisuna tilasuunnitelma. Viranhaltijoiden palvelutyöryhmä vasta miettii toimintamalleja. Tuiraan tiloja saadaan sen mukaan kalliilla Tuirankartanon ja terveyskeskuksen korjaus- saneeraus ja uuden parkkitalon investoinneilla. Nykyiset parkkipaikat riittävät vain n. 300 työntekijän autoille.

Kuitenkin kaikki nykyiset terveyskeskukset toimivat kasvavilla alueilla ja ovat väestö­pohjaltaan ja henkilöstöl­tään poikkeuk­sellisen sopivia. Kooltaan ne ovat suurempia kuin muut maakunnan kunnat ja niiden terveyskes­kuk­set.

Hyväksyessään Tuiran tilasuunnitelman kaupunginvaltuusto edellytti kuitenkin valtuutettu Mikko Raudaskosken ponnen mukaisesti, ”että Rajakylän ja Kaijonharjun hyvinvointipisteet toteutetaan...” Sari Halonen esitti kesäkuun kokouksessa Tuiran hankkeen hylkäämistä. Silloin asia jätettiin pöydälle mutta tuotiin muuttamattomana syyskuun kokoukseen.

Jotta saadaan turvatuksi perusterveydenhuollon palveluja supistettavassa Kaijonharjun hyvinvointipisteessä, tarvitaan enemmän kuin yksittäisten kansalaisten mielenilmaisuja. Niitä ovat esittäneet myös kaupungin organisoimat kehittämisasiakasryhmät. Jo maaliskuussa mm. Järvi-vasemmisto esitti, terveyspalvelujen toteuttamista asiakas­lähtöisesti, omahoitaja- ja -lääkäri- niitä tukevana tiimimallina.

Asiakaslähtöisiä terveyspalveluja voitaisiin tukea kehittyvillä omahoitosivustoilla, paremmin toimivilla varaus- ja muilla järjestelmillä ja samalla vähentää nykyisten toimintamallien aiheutta­mia toiminnan rajapintojen aiheuttamia kustannuksia.

Terveyspalvelujen lisäksi Kaijonharjun pisteessä on tarpeen ja järkevää tarjota vanhus- ja neuvola- sekä sosiaalipuolen peruspalveluja. Muuten erityspalveluja voi keskittää Tuiraan. Siellä mm. laboratoriopalvelujen varausajat toimivat lähes minuutin tarkkuudella, toisin kuin terveyspalvelut, joiden jonojen purkamista ei hallita nykyisillä toimintamalleilla.

Kuntalaisten kuuleminen ja suora vaikuttaminen ei ole Oulussa kunnossa kun tehtyjä esityksiä ei ole ennen päätöksentekoa valmistelijoiden toimesta esitelty päättäjille ei lautakunnassa, kaupunginhallituksessa eikä valtuustossa.

Järkevää olisi kehittää joustavat palvelut sopivan kokoiseen Kaijonharjuun - ennen maakunnallista sote-uudistusta - mieluummin kuin mammuttikeskus Tuiraan.

(Julkaistu: Järvistiedote/asukastiedote 2016)