Terveyspalveluja kannattaisi kehittää Kaijonharjussa ja Rajakylässä – ei Tuiran mammutissa

torstai 11. huhtikuuta 2024

Terwa To­we­ris­ta ra­ken­ta­mis­ai­kai­sia ja pysyviä arjen hait­to­ja

Kaleva 11.04.2024 05:30

https://www.kaleva.fi/aihe/vanmanninsaaren-rakentaminen/33657

 

Uudessa kaavassa eikä Arinassa arvosteta jokisuiston avaraa maisemaa, ei torialueen kulttuuri- ja rakennushistoriaa.

Pieni rakennuspläntti tarvitsee monta kertaa suuremman tilan jättimäisten torninosturien, maansiirtokoneiden, elementtirekkojen ja muun kaluston toiminta-alueeksi, elementtien ja rakennusmateriaalin varastointiin. Vielä suuremman turva-alueen tippuvia materiaaleja ja raskaita kuljetuksia varten.

Hankkeelta ahtaalla umpiperällä pitää vaatia laaja-alainen rakennuslupa kaupunkilaisten, ei vain ”naapurin” huomautusmahdollisuudella (ks. erikoinen otsikointi, Kaleva/tiedotukset 5.4.).

Tarvitaan uskottava työmaasuunnitelma, järjestely- ja liikennesuunnitelmat myös torialueelle ja Rantakadulle. Tätä edellyttävät mutkikkaat, ahtaat väylät rekkojen ja muiden kuljetusvälineiden liikkumista ja työmaa-alueelle pääsyn odottamista varten. Rekkojen sujuttamis- ja vekslausongelmat heijastuvat Aleksanterinkadulle ja kapeille poikkikaduille.

Torialue saarineen on keskeinen oleskelu- ja asiointialue, ja kaupungin vilkkain kevyen- ja autoliikenteen solmukohta. Saaren läpikulkuväylä ja Pikisaarensilta olisivat tukossa ja vaarallisia rakentamisvuosien aikana.

"Tornihotelli Raksilassa, ei jokisuistoympäristössä – jota joskus kaavailtiin jopa kaupunkipuistoksi – voisi olla avaus ja lähtölaukaus uudelle matkakeskukselle."

Ajatteleva ymmärtää, että haitat ovat pysyviä mahdollisen Arinan Solon, kunnallistekniikan ja torinrannan laiturisaneerausten ja uusimisten 2025–28/–30 (?) jälkeenkin. Hankesuunnittelussa on arvioitu, että nykyiset 400 ajoneuvoa vuorokaudessa lisääntyy vain sadalla ajoneuvolla vuorokaudessa. Hotelliin tulisi 250 huonetta, joten sata on alakanttiin arviointia. Hotellissa kuljettaisiin edestakaisin pääsääntöisesti taksilla.

Tyypillinen liikematkustaja yöpyy yhden yön, ja hotellihuoneen vaihtoaika on klo 12. Vilkkainta hotelliliikenne on siis muun liikenteen rinnalla päiväsaikaan. Ongelmia lisää myös Hallikaisen torihotellityömaan käynnistyminen.

Torialueelle, saareen ja sillalle aiheutetaan turvallisuus- ja esteettömyysongelmia. Pikisaaren sillalla rekisteröidään vuosittain yli miljoona kulkijaa, pyöräilijää, kävelijää, skeittajaa, rullaluistelijaa ja vauhdikasta sähköpotkulautailijaa.

Aukiolla tehdään lisäksi satoja tuhansia kirjastokäyntejä. Kaikki kulkijat – lukemattomat lasten ja koirienkin ulkoiluttajat – haluavat katsella mieluummin avaraa maisemaa, aurinkoa, vettä ja viheriöitä, hengittää raikasta ilmaa mieluummin kuin "tunkeutua" torille, saarelle ja sitten sieltä pois.

Tornihotelli Raksilassa, ei jokisuistoympäristössä – jota joskus kaavailtiin jopa kaupunkipuistoksi – voisi olla avaus ja lähtölaukaus uudelle matkakeskukselle. Se tukisi sijainnin puolesta matkalaisten saavutettavuutta sekä keskukseen liittyviä hankkeita. Entäs turismin paraatipaikka Nallikari?

Kalervo Ukkola

Oulu

Kommentit (18)

Uusin ensin

Ittequi9

11.04.2024 21:21

Kiitos mielipiteen kirjoittajalle, että jaksat nostaa näitä asioita esiin!

MInun elämääni Hartaanselän rantojen sulkeminen ja koko jokisuiston pilaaminen isoilla rakennusrumiluksilla on haitanut ja haittaa paljon.. Olen niin paljon nauttinut jokisuistosta menneitten vuosien aikana. Siellä liikkuminen ja kauneudesta nauttiminen on pitänyt hengissä.

Nyt usein mietin, minne muuttaisin, mutta meren läheisyydestä en kuitenkaan haluaisi lähteä kauaksi. Mutta niinkuin paikalliset samaa asiaa surevat aina lopulta sanovat; Ei voi mitään...

Kömy

11.04.2024 19:14

Rakentaminen tuo aina haittoja. Se pitäisi Ukkolallekin olla itsestäänselvyys. Rakentamisen haitat on huono peruste jatkaa edelleen Terwa Towerin vastustamista.
Tuo pitkä luettelo erilaisista kulkijoista Pikisaaren sillalla vaikuttaa vain tarkoituksenhakuiselta pelottelulta. Saadaan sillä kyllä Terwa Towerin sijainti kuulostamaan ihan mahdottomalta.
Kannattaa suhteuttaa suurkaupunkeihin. Oulun kokoisessa kaupungissa korkea asukastiheys ei tule tulevaisuudessakaan olemaan ongelma. Päinvastoin. Oulun keskusta-alue tarvitsee tiivistämistä. Tiiviiseen keskustaan mahtuu lisää palveluja ja kaikenlaisia Ukkolan mainitsemia liikkujia. Hyvällä suunnittelulla ne saadaan näin pienessä kaupungissa toimiviksi.

Että sillä lailla sitten...

11.04.2024 19:55

@Kömy Tornihotellin ahtaminen vilkkaasti liikennöidyn ja ajoittain ruuhkaisenkin kevyen liikenteen kulkuväylän varteen on ala-arvoista kaupunkisuunnittelua. Liikennejärjestelyä ei voi millään konstilla saada turvalliseksi.

Tällainen ei tule saamaan rakennuslupaa kun valituksia käsitellään hallinto-oikeudessa.

Tornihotelli on tervetullut kun löytyy sille sopiva paikka.

Kojoki

11.04.2024 21:49

@Että sillä lailla sitten... Kerrotko miten se kevyenliikenteen turvallisuus huononee kun kevytliikenne ja autoliikenne erotetaan selkeästi toisistaan, toisin kuin nyt on tilanne?

Että sillä lailla sitten...

12.04.2024 09:19

@Kojoki Kunhan ensin kertoisit, että kumman purkaisit, kirjaston vai teatterin?

Muuten tilaa ei löydy kevytliikenteen ja autoliikenteen erottamiselle. Pitää huomioida, että Vänmannissa kevyen liikenteen väylällä liikkuu paljon lapsia.

Nykyinen kirjaston parkkipaikka on myös liikenteellisesti jonkinlainen ongelma. Parkkipaikka pitäisi varata liikuntarajoitteisille ja myös lapsiperheille. Siinä tietysti voi käydä samalla tavalla kuin markettien parkkipaikoilla, kun rajoituksia ei valvota.

Kojoki

12.04.2024 10:27

@Että sillä lailla sitten... Siinä on teatterin ja kirjaston välissä 40 metriä tilaa, josta autotie vie jalkakäytävineen max. 25 metriä. Pyöräbaanan leveyden mitoitus on min 6 metriä, eli siihen jää vielä 9 metriä väliin nurmikko tai muulle kaistalle autotien ja kevyenliikenteenväylän väliin. Mitä muuta haluat tietää?

Atikka

13.04.2024 14:48

@Kömy todella mielenkiinoista on ns. rakennuslupa menettely, jossa huomioidaan oikeuksilla vain "Naapurit" l. Oulun kaupunki. Missä yleisen alueen oulaisten oikeudet

veli-pekka58

11.04.2024 14:56

Kyllä se TerwaToweri joutais rakentaa Hailuotoon. Siellä se olisi hyvä maamerkki ja huoneiden ikkunoista lännenpuolella avautuisi sitä merellisyyttä. Itäpyolen ikkunoista voisi ihailla uutta hulppeaa pengertietä maailmanarkkitehtoonisine siltoineen.