Terveyspalveluja kannattaisi kehittää Kaijonharjussa ja Rajakylässä – ei Tuiran mammutissa

torstai 1. joulukuuta 2016

Lähijuna ja ratikka ovat tulevaisuutta

    Olisi aika käynnistää ratikkakeskustelu Oulussakin

Oululainen maakuntahallituksen jäsen Olli Kohonen eritteli erinomaisesti tulevaisuuden raideliikennemahdollisuutta jo kirjoituksensa otsikossa ”Olisiko aika käynnistää ratikkakeskustelu Oulussa (Kaleva 16.11.). Jos otsikkoon olisi voinut kirjoittaa ”raideliikenne tavoitteena …” oltaisiin pitkällä, keskustelu ja suunnittelu käynnissä. Seudulla ei pidä käpertyä vain Kempeleen aseman muutaman kymmenen hengen liikenteeseen. Pikemminkin tarvitaan kunnon keskustelua järkevästä yhdyskuntarakenteesta. Tähän puuttui oivallisesti Risto Kalliorinne ”Ratikka on jo suunnitelmissa” kirjoituksessaan (Kaleva 22.11)

Vain kunnollisilla tavoitteilla päästään siihen, mihin Tampereella ja pääkaupunkiseudulla on päästy isoilla valtion tukitoimilla – sielläkin vuosikymmeniä myöhässä, siksi kalliisti.

Näyttävä kehärata yhdistää hajarakennettuja Vantaan ja Helsingin lähiöitä ja toimii yhteytenä lentoasemalle. Pääkaupunkiseudun metroverkosto laajenee Espoon Länsimetrolla yli1,2 mrd €:lla ja Raide-Jokeria kustannetaan – halvan asumisen sijaan – asuntorahaston varoilla.

Espoo aiheutti nelisen vuotta sitten valtaisan keskustelun päättäessään lyhentää ”säästösyistä” omat metroasemansa kahden vaunun mittaiseksi. Se osaltaan sotki koko metrojärjestelmää. Helsingin Sanomat otsikoi tuolloin pienen kirjoitukseni kuvaavasti ”Länsi-metro 40 vuotta myöhässä”. Espoossa Helsingin metropäätöksen aikoihin asuneena pidin loistavana Otaniemen liikennetekniikan professorin ajatusta järkevän hintaisesta pintametrosta Helsingistä Espooseen. Sille ei Espoo varannut edes selvitysaluetta yleiskaavoihin. Sen sijaan koko Suomi maksoi vuosia Espoon kalliita moottoritielevennyksiä.

Oulunkin yleiskaavassa toistetaan pääkaupunkiseudun ja Espoon virheitä. Kaavoitukselta on ’jäädytetty’ Haukiputaan alue. Radanvarsi Ritaharjusta Kelloon ja Haukiputaan asemalle nähdään vain reservialueena. Mahdollisuus olisi kuitenkin tulevaisuuden asumisen ja joukkoliikenteen yhdistämiseen, laatuvyöhykkeeksi. Lähijunaliikenne voitaisiin suunnitella jopa väleille Ylivieska-Oulu-Kemi ja Muhos, mikä olisi vastuullista ”liikennekaari”-ajattelua myös liikenneministerille.

Tottakai olemme saaneet tarpeeksemme ruuhkaisesta Pohjantiestä, johon tarvitaan parannuksia mutta tuleeko sen liittymiin, työpaikkakeskittymiin Kaakkuriin, Kontinkankaalle, Linnanmaalle ja Ritaharjuun edes linja-autopysäkkejä? Ruuhkien vähentämisessä tarvitaan parempaa joukkoliikennettä asutuskeskittymissä ja sähköisetnivelonnikatkin (ks. Kaleva 23.11) ovat myös yksi ’ratikka’- ja raideliikennesovellutus.

Kalervo Ukkola

(julkaistu: Kaleva 24.11.2016)